ארגונומיה לעבודה מול מחשב

"איפשהו משהו השתבש מאוד"
זה לא סוד שבממוצע אנחנו מבלים יותר זמן בישיבה במקומות העבודה ויותר עבודות מתבצעות על מחשב. למעשה, האוכלוסיה הבוגרת יושבת מעל ל50% משעות הערות!
האנושות התחילה מעידן העבודה ועם השנים החולפות אנו עברנו לעידן המידע, מה שמצריך מאיתנו להשקיע יותר שעות עבודה מול מחשב ללא תנועה פיזית כמעט.
אם פעם האדם היה מניף פטיש כדי לדפוק מסמר כיום רובנו בשעות העבודה מזיזים את העכבר של המחשב טיפה ולוחצים על מקשי המקלדת וכך מתבצעות רב העבודות בעידן המידע.
מצב זה מחליש ושוחק את גופינו ועם השנים החולפות כל אחד מפתח לגופו מחלות מקצועיות שונות שנאלץ להתמודד איתם לשארית חיו.
במצגת זו נעסוק על שיפור חיי העבודה בסביבת עבודה מול מחשב ונגלה מהמם הגורמים והחסרונות לעבודה מול מחשב וכיצד ניתן לפתור\ למזער אותם בעזרת פתרונות ארגונומיים והנדסת אנוש.

אנו מבלים המון זמן מחיינו בישיבה על כיסא, לכל אחד זה שונה אך בממוצע יוצא שכשליש מחיינו אנו פשוט יושבים ועובדים מול מחשב. לכן יש להקדיש לכך מחשבה מעמיקה ולהתייחס לנושא זה ברצינות רבה מכיוון שאנו לא רוצים לתת לשעות ישיבה מול מחשב לצבור לנו נזקי גוף עתידיים.

מומלץ לבחור כיסא שיתאים לכם גם בגודל וגם בגובה ורצוי שיהיה מתכוונן כך שתגיעו למצב ישיבה ששהירכיים, הברכיים והקרסוליים, יהיו בזווית של 90-100 מעלות.

יש לדאוג שתהיה תמיכה לכפות הרגלים, תמיכה מהכיסא לקשת גב התחתון, גובה השולחן בגובה המרפק, צג מול העיניים במרגק של כ 65 סמ'.

כיום ישנם אביזרים ופתרונות לייעול עבודה מול מחשב כגון: הדום לרגליים, זרועה למסכים, מקלדות ועכברים ארגונומיים, שולחנות עמידה עם תזמון מראש.

תאורה טבעית\ מלאכותית לעבודה מול מחשב

מיקום עמדת מחשב מתחת לחלון מומלצת ביותר, כך נקבל שטיפת אות טבעי על משטח העבודה. כמובן בתנאי שאין שמש ישירה החודרת אל תוך החלל ויוצרת אי נוחות וסנוור, במידה ויש שמש ישירה ניתן לחשוב על פתרונות הצללה.

פתרונות אקוסטיים לעבודה מול מחשב

במקצועות בהם נדרשת אקוסטיקה לעבודה מול מחשב כמו סטודיו להקלטות מוסיקה, נשתמש בפנלים אקוסטיים, שטיחים וכל חומר אקוסטי אחר בהתאם לעיצוב. גם אם אנחנו רוצים להתגבר על בעיות רעש עם שכנים, רעשים בין קירות, רעשים שמקורם בביתכם או בעסק.

בידוד אקוסטי של חלל מטרתו למנוע מעבר גלי קול דרך הקיר, הרצפה או התקרה. מניעת צליל בתוך החלל או מחוצה לו.
כאשר ישנה בעיית אקוסטיקה בחדר מומלץ להוסיף חומרים לספיגת גלי קול.

לסיכום

כפי שהבנו עד כה שגוף האדם אינו בנוי למצב סטטי ומגיב טוב יותר לתזוזות ובהתאם לכך גם מקבל את צורתו!
כמו כן אנו חיים בעידן שיש בו מודעות לכל נושא הבריאותי וישנם גם פתרונות שיכולים ליעל לנו את חיי העבודה והחיים בכללי.
אנשים שונים, בגבהים שונים, מבנה גוף שונה ותגובות שונות למצבים שונים בהתאם לגנטיקה של כל אחד. יחד עם זאת מה שזהה לכולם זה הארגונומיה שמומלצת שכל אחד מאיתנו יטמיע לחיים המקצועיים , האישיים וישנם כאילה כמו שהצגתי במצגת. חשבו עלינו ויש פתרונות, תשתמשו בהם זה רק לטובתנו.
אז ראינו ולמדנו שיש שולחנות מתכווננים לגבהים שונים, כסאות מתכווננים, ואם אין אז אנו כמתכננים נוכל תמיד לתכנן מוצר לשיפור וייעול חיי האדם.
ציוד הקיפי כמו מקלדת ועכבר שכל אחד יכול להתאים לפי סוג וגודל כף היד.
זרועות מתכוננים למסכי מחשב שישמרו לנו על הצוואר לאורך זמן.
תאורה טבעית ואם אין כזאת אז נשתמש בתאורה מלאכותית על מנת ליצור את האפקט הרצוי לפי סוג העיסוק. נמקם את מסך המחשב בהתאם לאור הטבעי שחודר דרך החלון כך שיתרום לאפקטיביות.
נדאג לאקוסטיקה בחלל עבודה כך שיהיה נעים יותר לנהל שיחות ולשהות בחלל עם עוד אנשים.
בריאות חשובה לנו וארגונומיה הולכת יד ביד עם בריאות, על תתפשרו על פחות כי זה מורגש בסוף.

 

Scroll to Top